جرم سرقت طلا از منزل | مجازات و حکم سرقت طلا از منزل

جرم سرقت طلا از منزل

سعی ما در این مقاله جلب رضایت شما و ارائه بهترین مطلب است

لطفا سوال، انتقاد و پیشنهاد را در دیدگاه ها با ما در میان بگذارید،

همچنین جهت راهنمایی بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

5/5

همان طور که میدانید فعل سرقت یک جرم میباشد و هر چیزی که توسط فردی مورد سرقت قرار گیرد فرقی ندارد چه ارزشی داشته باشد به عنوان مال مسروقه در نظر گرفته میشود. با توجه به افزایش تعداد سرقت های منازل در این مقاله قصد داریم جرم سرقت طلا از منزل را با هم بررسی کنیم و شما را با حکم و مجازات سرقت طلا از منزل آشنا کنیم.

یکی از مهمترین راه هایی که میتوانید از سرقت منزل و از دست دادن اموال ازرشمندتان جلوگیری کنید نصب گاوصندوق به صورت مخفی و پنهان در منزل میباشد. گنج بان یکی از برترین تولید کننده های گاوصندوق در ایران است که شما میتوانید برای مشاهده انواع مدل های گاوصندوق به همراه قیمت به صفحه زیر مراجعه کنید.

[wporg title=”گاوصندوق” link=”https://ganjbanco.com/”]مشاهده بهترین مدل های گاوصندوق ایرانی و خارجی با بهترین قیمت همراه با گارانتی[/wporg]

جرم سرقت طلا از منزل

به طور کلی اگر بخواهیم جرم سرقت را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم باید بگوییم این جرمی است که علیه مالکیت و اموال افراد صورت میگیرد و فرد سارق بنا بر قانون مجازات اسلامی برای این عمل جریمه شده و مورد مجازات قرار میگیرد.

اموال مسروقه میتواند انواع مختلفی باشد و به طور کلی سرقت عملی است که بدون اطلاع و رضایت مالک مالی را برباید.

یکی زا سرقت هایی که متاسفانه رد سال های اخیر در کشور ما افزایش یافته است سرقت طلا از منزل است که در روز های تعطیل تعداد سرقت ها افزایش میباشد و این به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در منزل میباشد.

اگر شما میخواهید جلوی سرقت منزل تان را بگیرید و راه های نفوذ سارقان را در خانه ببندید پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله امنیت خانه است.در این مقاله تمام روش هایی که سارقان برای سرقت از منزل استفاده میکنند را توضیح داده ایم و شما میتوانید با اطلاع از این شرایط به راحتی جلو سرقت را بگیرید . امنیت خانه تان را بیشتر کنید.

برگردیم به موضوع اصلی خودمون! جرم سرقت طلا از منزل در صورتی که شرایطی وجود داشته باشد محق میشود و سارق مورد مجازات قرار میگیرد و در هر شرایطی نمیتوان جرم سرقت طلا از منزل را اثبات کرد.

جرم سرقت طلا از منزل باید بدون رضایت فرد مالک طلا انجام شده باشد و قصد سارق نیز صرفا ربودن طلا باشد.

در این مواقع سارق به منزل افراد میرود و طلا و لوازم دیگر را میرباید و مرتکب جرم دزدیدن طلا و گاهی حتی ضرب و جرح با افراد خانه میشود که در صورتی که آسیب افراد را به همراه داشته باشد جرم این امرو بیشتر میشود و هر جرم به صورت جداگانه مورد پیگیری کیفری قرار میگیرد.

جرم سرقت طلا از منزل بر اساس میزان طلای ربوده شده و شرایطی که سرقت صورت گرفته است شامل مجازات مختلفی میشود.

یکی از وظایف قاضی دادگاه شناسایی این شرایط است که ممکن است سرقت از نوع حدی و یا تعزیری باشد که در هر شرایطی حکم و مجازات قانونی متفاوت خواهد بود.

مطالعه بیشتر > چگونه فلزیاب را گول بزنیم

جرم سرقت طلا از منزل
جرم سرقت طلا از منزل

حکم و مجازات سرقت طلا از منزل

در این قسمت میخواهیم جرم سرقت طلا از منزل را بر اساس قانون مورد بررس قرار دهیم. به طور کلی سرقت یا از نوع تعزیر است و یا از نوع حدی است.

سرقت حدی مجازات سنگین تری نسبت به سرقت تعزیری دارد و به همین دلیل اثبات کردن آن نیز سخت تر است.

به طور کلی میتوان سرقتی را جزو سرقت حدی در نظر گرفت در صورتی که 14 شرط زیر در آن اتفاق افتاده باشد.

پیشنهاد ویژه : برای جلوگیری از سرقت طلا در منزل بهتر است یک گاوصندوق طلا فروشی ایمن داشته باشید تا احتمال سرقت طلا را به صفر برسانید.

  • در صورتی که مال مسروقه ارزش مالی داشته باشد.
  • در صورتی که مال مسروقه در شرایطی باشد که مورد محافظت قرار گرفته باشد که در این صورت گفته میشود مال سرقت شده در حرز قرار دارد.
  • سارق محافظ امنیتی یا حرز را شکسته باشد و آن را از بین برده باشد.
  • سارق مال مسروقه را از حرز خارج کرده باشد.
  • سرقت و خارج کردن مال مسروقه از حرز در شرایط مخفیانه صورت گرفته باشد.
  • سارق نباید پدر یا جد پدری مال باخته باشد.
  • ازرش مالی مال مسروقه باید بیشتر از 4ونیم نخود طلا باشد.
  • سرقت نباید در شرایط قحطی و خشک سالی صورت گرفته باشد.
  • مال مسروقه نباید از اموال عمومی و مسروقه باشد.
  • صاحب مال باید از سارق شکایت کرده باشد.
  • مالک مال مسروقه نباید سارق را بخشیده باشد.
  • مال مسروقه نباید قبل از اثبات سرقت در دست مالک مال قرار گرفته باشد.
  • مال سرقت شده نباید به روش های مختلف قبل از اثبات سرقت به مالکیت سارق درآمده باشد.
  • مال مسروقه خودش نباید از اموال مسروقه و یا غصبی باشد.
حکم و مجازات سرقت طلا از منزل
حکم و مجازات سرقت طلا از منزل

در صورتی که این شرایط برقرار باشد سرقت حدی اثبات میشود و سارق محکوم به مجازات سرقت حدی میشود.

مجازات سرقت حدی به این صورت میباشد که اگر سارق برای بار اول این کار را انجام داده باشد باید 4 انگشت دست راست او قطع شود.

اگر سارق بار دوم این کار را انجام داده باشد پای چپ او قطع میشود.

حکم و مجازات سرقت طلا از منزل به صورت حدی برای بار سوم حبس ابد میباشد و برای بار چهارم سارق اعدام میشود.

البته باید در نظر داشته باشید که اثبا سرقت حدی برای اثبات جرم سرقت طلا از منزل باید با شهادت دو مرد عادل انجام شود.

در صورتی که این شرایط حتی یک شرط برای اثبات سرقت حدی وجود نداشته باشد سرقت از نوع تعزیری خواهد بود که مجازات سرقت طلا از منزل در نوع تعزیری متفاوت با سرقت حدی است.

حکم و مجازات سرقت طلا از منزل از نوع تعزیری بر اساس ماده 651 قانون مجازات اسلامی از 5 سال تا 20 سال حبس و 74 ضربه شلاق میباشد.

پیشنهاد ویژه : اگر میخواهید وجود طلا در خانه تان توسط سارقین شناسایی نشود حتما یک گاوصندوق ضد طلایاب خریداری کنید تا سارقین و طلایاب را گول بزنید و احتمال سرقت طلا از خانه را به حداقل برسانید.

شرایط اثبات جرم سرقت طلا از منزل به صورت تعزیری موارد زیر میباشد:

  1. سرقت در شب صورت گرفته باشد.
  2. سارقین دو نفر و یا بیشتر باشند.
  3. یک نقر و یا تعداد نفرات بیشتر از سارقین سلاح داشته باشند.
  4. معمولا سرقت تعزیری سرقتی است که سارقان از دیوار منزل فرد بالا رفته باشند و یا حرز را شکسته باشند و یا خود را به عنوان مامور دولتی جا زده باشند تا بتوانند به منزل مالک طلا ها دسترسی پیدا کنند.
  5. در صورتی که سرقت با زر و تهدید و همراه با آزار و اذیت صورت گرفته شده باشد.

در صورتی که هر 5 شرط وجود نداشت مجازات و حکم سرقت طلا از منزل تغییر پیدا میکند و به 6 ماه تا 3 سال حبس و 74 ضربه شلاق تغییر پیدا میکند.

پس همان طور که اشاره کردیم در صورتی که سرقت طلا از منزل شامل 14 شرط گفته شده در بخش سرقت حدی باشد مجازات قطع ۴ انگشت دست راست، قطع پای چپ ، حبس ابد و اعدام میباشد.

در صورتی که سرقت شامل 5 شرط سرقت تعزیری باشد جرم سرقت طلا از منزل به صورت تعزیری از 6 ماه تا 3 سال حبس متغیر و 74 ضربه شلاق میباشد. البته در صورتی که 14 شرط گفته شده رد بخش سرقت حدی انجام نشده باشد سرقت از نوع تعزیری خواهد بود و جرم سرقت طلا از منزل در این شرایط از 5 سال تا 20 سال حبس و 74 ضربه شلاق میباشد.

رسیدگی به سرقت طلا از منزل

برای رسیدگی به سرقت طلا از منزل باید شکایت توسط مالباخته ثبت شود که برای شکایت باید سرقت طلا را به پلیس گزارش دهد و باید شکایت کیفیری برای این موضوع ثبت کند.

در دادسرا نسبت به شکایت کیفری مالباخته طلا رسیدگی میشود و همچنین مال باختگان میتوانند با  با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت خود را تنظیم کنند.

به طور کلی شما باید این موضوع را بدانید برای رسیدگی به سرقت طلا از منزل باید به دادسرا محل مراجعه نید تا بتواند به این موضوع رسیدگی کند و بتواند شکواییه سرقت را تکمیل کرده و برای شناسایی سارق و دزد کمک کند.

برای این موضوع دادگاه تشکیل میشود و شاکی باید ادله لازم را برای اثبات جرم سرقت طلا از منزل به دادگاه ارائه کند.

قاضی برای این موضوع حکمی صادر میکند و شاکی و متهم به مدت 20 روز فرصت دارند تا به حکمی که صادر شده است اعتراض کنند و یا تقاضای تجدید نظر کنند.

جمعبندی

در این مقاله هرآنچه برای مجازات جرم سرقت طلا از خانه نیاز است بدانید را به شما توضیح دادیم و شما میتوانید با اطلاعات ارائه شده در این مقاله از انواع مجازاتی که برای این سرقت در نظر گرفته میشود آشنایی پیدا کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید میتوانید در بخش نظرات سوال تان را مطرح کنید تا پاسخ صحیح ذت به اطلاع شما برسانیم.

سوالات متداول

جرم سرقت طلا از منزل چیست؟

همه چیز به میزان طلای سرقت شده و شرایط سرقت بستگی دارد که اگر سرقت حدی باشد مجازات سنگین قطع انگشت دست و قطع پا و حبس ابد و اعدام در پیش دارد و اگر سرقت تعزیری باشد بر اساس شرایط از 6 ماه تا 20 سال حبس و 74 شلاق مجازات خواهند شد.

حکم سرقت طلا از منزل چیست؟

در این مقاله شرایط تعیین سرقت حدی و تعزیری را توضیح داده ایم که بر اساس نوع سرقت مجازات سارق متفاوت خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه مقالات مرتبط

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
چت آنلاین
سلام👋
چطوری میتونم کمکتون کنم؟
تماس با ما